Таємничі сенси культурних символів

Поняття, якими оперуємо: інформаційний простіркультурний код/соціальний код, журналістика, символ

Початок – у пості «Що таке інформаційний простір, і чому це важливо в журналістиці?»

Інформаційний простір, у якому ми живемо, сповнений різноманітних культурних кодів, які стовідсотково впливають на нашу свідомість, на світосприйняття та поведінку.

Культурні коди формуються символами. Наприклад, ми розуміємо, що культурний код «людина радянська» – це «набір» певних символів: червоний прапор, колективна ідейність, колективність, колективне життя, колективна свідомість, червона краватка, значок-зірочка, партбілет, довіра владі, боротьба проти влади, концтабори, в’язниці, відсутність свободи слова, Кремль, Ленін, Сталін, НКВД, заводи, трудящі, колхози, селяни, працівники, праця, піонери, комсомольці, парторганізація, партробітники, партійна лінія, комунізм, соціалізм, союз, партія, війна, об’єднання народів, соціальний експеримент… І так далі. Сукупність цих характерних саме для радянського життя понять формує в нашій свідомості соціально-культурний код «радянської людини».

Так само ми формуємо у своїй уяві образи «hygge», Амстердама чи Нью-Йорку, фітнес-няшки та «успішності». Покажи будь-якій освіченій людині в світі вишиванку – і зміст символу буде миттєво «розпакований».

Культурні символи – це «законсервовані» сенси. І вони можуть легко актуалізуватися в будь-який момент через певний подієво-інформаційний уплив, що апелює до якогось індивідуального чи колективного досвіду.

Усі ці наші культурні уявлення й образи «спрацьовують» у якихось учинках, якомусь формуванні реальності. Особливо – під упливом маркетингових чи соціальних комунікацій, які вдало «вбудовуються» у наш власний «набір» аналогій та символів щодо тієї чи іншої теми й «ведуть» нас, схиляючи до певної дії/акту. Сказати комусь у «нульових», що за 20 років молоді люди стануть носити бороди на кшталт священських – засміяли би. Проте ринок парикмахерських послуг забажав розвитку, а відповідний уплив на суспільну думку сформував нові «модні» образи, і вуаля – немодне стало модним! І так не тільки серед hairdressers і не тільки в бізнесі. Так це працює у політиці, культурі – у будь-якій сфері сучасного соціального буття.

Сенс культури – саме в цьому: «пакувати» соціальні коди та передавати їх у майбутнє, де вони можуть бути актуалізовані. І застосовувати їх у сьогоденні в соціальному управлінні. Усе просте, нічого нового. Проте ті самі задачі вирішує і маркетинг у бізнесі, у тому числі, в «соціальному бізнесі», і освіта, і виховання, і психологія, і політика. Уплив на людину культурних кодів, які формують усі ці сфери – колосальний.

Наш інформаційний простір сповнений багатоманіття культурних символів. Чи вони дійсно є функціональними й мають зв’язок із реальністю та життєво важливий зміст для кожного з нас, чи вони дійсно вкорінені у якійсь фактологічності – про все це можна замислюватися. Можливо, безліч із них стосовно нашої реальності вже давно беззмістовні?

Звісно, культурне «кодування» та «брендування» має свої мінуси. Вони завжди «приховані» у двох аспектах: у переважанні форми над змістом та в маніпулюванні змістом та сенсами. Такі коди, навіть якщо вони супербрендовані за формою, несуть у собі слабкий чи навіть руйнівний зміст.

Будь-який символ, бренд, який є, а змісту в ньому немає, транслює поверховість і звуженість кругозору.

Такий культурний код не вплине і не передасть у майбутнє нічого значного про сьогодення.

Майбутні покоління, якщо отримають від нас змістовно порожню символіку, вважатимуть, що там, у минулому, жили дурники, що з них узяти – дякувати Богу, хоч планету не підірвали. Проте, якщо ми тверезо подивимося, скільки проблем для майбутніх поколінь «кодуємо» уже зараз, ми ризикуємо побачити речі, взагалі весь наш соціум, під незвичним кутом.

Крім того, символи можуть нести в собі маніпулювання змістом чи їхню підміну. І, якщо після «розпаковки» будуть застосовуватися не в тому контексті, з якого взяті, їхній зміст і справжній контекст будуть інтерпретовані невірно.

Брендуйте значне, змістовне та фактологічне!

Фото: Joshua Earle

Канал http://projournalism.in.ua

https://t.me/projournalism

Освітня платформа «Уроки журналістики»

https://t.me/journalismlessons

https://www.instagram.com/journalismlessons

facebook.com/journalismlessons

projournalism.in.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.